1 דקות קריאה
מקרה בוחן - עמיחי שפירא ובנו בע"מ - הגדלת ROI

10*100 אינו שווה 1*1000

אלעד שפירא – מקים ובעלים - "עמיחי שפירא ובנו בע"מ" 


לכאורה, משפט מתמטי התומך בכלל אצבע מסחרי/לוגיסטי, פשוט ומובן מאליו. 

תיאור מצג בו ככל שנרכשת כמות גדולה יותר ממוצר מסויים – מחיר היחידה יופחת, וכן גם עלויות השילוח המשוכללות. 

האמנם?

 מקרה הבוחן מציג חברת הייטק ישראלית אמריקאית מצליחה, הממוקמת בחזית שוק פתרונות ההנעה המתקדמת. 

החברה מייצרת מנועים זעירים בעלי יכולת דיוק עילאית – עבור תעשיות ביטחוניות. 

היא החלה את פעילותה בשנת 1992 ומעסיקה כ-100 עובדים. בשנת 2018, החל ייצור סדרתי של מנוע זעיר חדש, אשר עבורו נדרש בקר ובו כרטיס אלקטרוני. נכון לאותה נקודה בזמן-הכרטיס שהיווה אלמנט מרכזי במוצר, נרכש בכמויות שלא עלו על 5000 יחידות בשנה, עם תג מחיר של כ $8.12 דולר ליחידה. 

בתקופה שקדמה לשיתוף הפעולה; נרכש הכרטיס חכם במנות קטנות ותוזמן פר פרוייקט ומתוך כוונה לדייק ולשלוט ברמת ההוצאות. 

במדעי ההתנהגות מגדירים את גישה זו כ- “Loss Aversion”. מושג זה מתייחס לנטייה טבעית של מקבלי החלטות להעדיף מניעת הפסד - חרף יכולת ברורה למקסם רווחים.

 "עמיחי שפירא ובנו בע"מ"  מורכבת מצוות מומחים בתחומי הרכש רכיבים אלקטרוניים, איתורם ובבניית התשתית הלוגיסטית היעילה ביותר - שתניע אותם קדימה. 

בהתבסס על ניסיון מצטבר רב שנים ומתוך ראיה רחבה זו, הוצגה תכנית רב שנתית ובה נכתבו המלצות מקצועיות לעדכון אסטרטגיית הרכש הקיימת.

 עקרונות התכנית כללו הגדלת הרכש באופן משמעותי תוך ארגון מחדש של נהלי השינוע- לרבות אחסון ואספקה. 

בתהליך הוצאת התכנית אל הפועל, קברניטי הלקוח הציגו מגוון רחב של התנגדויות, שאת כולן; התיר אלעד שפירא בסבלנות וחיוך. 

הוא הדגים שוב ושוב את הפתרון של  "עמיחי שפירא ובנו בע"מ" המבוסס על נסיונו במגוון מקרי בוחן קודמים. 

לאחר מספר דיונים בנושא, מקבלי ההחלטות הסכימו ל"קפוץ אל המים". ידו הבוטחת של אלעד, היא שהובילה אותם לבצע את השינוי בתפישה.

בהתאם לתכנית, הוזמנו כמויות גדולות יותר של הרכיב וכעת כל שנותר הוא להביט כיצד "עמיחי שפירא ובנו בע"מ" מחוללים את אופטימיזציית הרכש ושרשרת האספקה. 

את תוצאות המהלך, ניתן להגדיר כלא פחות מדרמטיות. הכרטיס האלקטרוני שעד לאותו שלב נרכש בכמות של 5000 יחידות בשנה, הוזמן שוב ושוב במרוצת השנים ובעליה תלולה שהאמירה עד 80,000 יחידות בשנה. 

תהליך זה יצר דה פקטו זינוק אדיר בביקוש לקוחותיה ללקוחות החברה ונכון להיום, ב-2023 מחיר היחידה התייצב על $4.02 בלבד. במהלך זה, הופחתו עלויות הרכש והשינוע בסדרי גודל הנעים סביב 107%, תוך הגדלת מלאי הרכיבים והקניית יכולת אספקה מדוייקת. תגובת השרשת לא אחרה להגיע ותוצאותיה הם זינוק אדיר בביקוש לקוחות הקצה שלה. 

אלעד שפירא בעלים ומייסד מגיב: "אין כאן חדשות גדולות –התוצאה היא בהחלט נהדרת אך לא מפתיעה. זהו בדיוק השירות ש"עמיחי שפירא ובנו בע"מ"  מספקים למגוון הלקוחות שלנו יום יום באופן שוטף"

 נכון להיום הלקוח ממשיך לצמוח תוך כדי הגדלת כמויות הרכש במגוון רכיבים.